Personliga kundrelationer nyckeln till goda affärer

 

Vi pratar mycket om att vi lever efter våra grundvärderingar – engagemang, stort kundfokus, respekt och ärlighet samt kompetens – men vad betyder det egentligen i praktiken och hur märks det i våra kundrelationer?

För oss handlar det om att få utvecklas med kunderna – vi lär oss av varandra och vi växer tillsammans. Det är kunden som sporrar oss att hela tiden bli bättre och det är deras behov och önskemål som är med och formar vår verksamhet. Vi vill ha väl inarbetade relationer och samarbeten och det är alltid med långsiktighet i tankarna som vi tar oss an nya projekt. Långsiktigheten i sig bidrar till trygghet och stabilitet för bägge parter. Kan vi dessutom med vår erfarenhet och kompetens bidra till en optimerad profil både vad gäller funktion och kostnad – då känner vi att vi har lyckats.

Det känns därför extra roligt att vi under förra veckan fick ytterligare förtroende från två av våra största kunder – dels genom en större order, dels genom ett nytt treårigt avtal.

Ordern kommer från en av våra större kunder som köper aluminiumprofiler med vidareförädling som vänder sig till konsumentmarknaden.

– Vi har en lång historia tillsammans och när kunden nu växer så har vi förmånen att få växa med dem. Det är som med alla kunder vi jobbar med – jag ser det långsiktiga samarbetet som otroligt viktigt. När kunden växer med oss gäller det att vi växlar upp ytterligare som företag, att vi är ännu mer på tårna och strävar efter att bli en ännu bättre leverantör. En riktigt rolig resa som jag är otroligt stolt att få vara med på, säger Johan Schneider, ansvarig säljare för kunden.

Med en annan kund inom skyltbranschen har vi precis skrivit ett nytt 3-årsavtal efter upphandling vilket innebär ett ytterligare fördjupat samarbete. VD Mattias Söderqvist är kundansvarig:

– Huvudanledningarna till att vi fått det här avtalet är att vi genom stor flexibilitet stärker vår kunds konkurrenskraft. Här spelar flera faktorer in där vi kunnat göra livet enklare för kunden. Några av dessa är lagerhållning och leveranser från vårt lager varje vecka och med omgående leverans vid behov, kunden har alltid koll på aktuella lagersaldon via vår kundportal samt att kundens detaljer kan paketeras i deras eget emballage.

Precis som alla verksamheter så har även våra kunder hektiska perioder med ökad efterfrågan och därmed ökad produktion. Det ställer större krav både på företaget och på leverantörerna. Som en mindre organisation har vi fördelen att snabbt kunna ställa om, vara flexibla och på så sätt möta kundens behov – något som har varit en stor fördel, speciellt under det här annorlunda året. Vi fick nyligen ta emot en gåva från en kund där vi haft förmånen att kunna bidra med just det. Ett handgjort kristallblock med liljekonvaljer – en liten gåva med för oss stor betydelse och ett fint budskap. Liljekonvalj symboliserar bland annat att lyckan återvänder – något som känns extra hoppfullt i Coronatider.

Genom personligt engagemang, omsorg om kunden och en stark intern teamkänsla – där vi alla är med tillsammans och bidrar till tillväxt, goda affärer och arbetsglädje – kan vi erbjuda ett nära samarbete som bygger på förståelse och tillit. Vi gör helt enkelt livet lite enklare för aluminiumanvändare!

Nyheter Personliga kundrelationer nyckeln till goda affärer