Flygtunnel med spännande historia
I den f d. topphemliga och välbevakade låghastighetstunneln LT1, belägen i Stockholm, testades på 1940-talet modeller av blivande stridsflygplan. Sedan 2000-talet används lufttunneln inte längre av försvarsindustrin, men det är fortfarande flygning som står på schemat – dock på ett helt annat sätt!
Idén uppkom då tre stycken barndomskompisar som haft kontakt genom livet, varav två av dem fallskärmshoppare, ville bygga en vertikal lufttunnel. De försökte komma vidare med idéen, men fick avslag då platsen de ville bygga på låg för nära Bromma Flygplats. Detta stoppade dem dock inte utan funderingarna fortsatte – går det att flyga på riktigt, horisontellt?
De tog hjälp av forskare för att få svar på huruvida det skulle vara möjligt eller inte. Eftersom det saknades genomförandedata kunde forskarna varken svara ja eller nej, då de inte kunde garantera om det skulle fungera rent säkerhetsmässigt. Därför var de helt enkelt tvungna att testa själva. Under flera år arbetade Inclined Labs-teamet i största hemlighet och investerade i stort sett all sin tid i projektet.
Efter ett enormt arbete med testande, justerande och säkert en del blåmärken, var Peter Georén och Anton Westman först ut i världshistorien att flyga horisontellt i den lutande vindtunneln med vingdräkt. Allt hårt arbete hade lönat sig och flygningen gick helt som planerat – det är faktiskt möjligt att flyga!
Mycket av tekniken som gör det möjligt att flyga i den ombyggda vindtunneln är patentsökt, liksom säkerhetssystemet som gör att vem som helst kan flyga utan risk.
Aluminiumfals med höga krav på utseende, yta och säkerhet
Var kommer då Alutrade in i bilden? Anläggningen började konstrueras i december 2016 och en av konstruktörerna hade tidigare arbetat med Alutrade. Av de 10 st olika aluminiumleverantörer som var med i upphandlingen är vi glada att valet föll på oss!
Den 10 meter långa flygsträckan i lufttunneln är gjord av stålramar. På insidan av stålstrukturen sitter sedan 16 mm tjockt okrossbart säkerhetsglas, av samma typ som används till skyskrapor. Alutrade har varit med att ta fram den för denna miljön specialdesignade profilen som håller fast glasväggarna med stålramarna. Över 100 meter bearbetad och naturanodiserad profil gick åt till lufttunneln. Det var viktigt att få en bra färgkombination mellan stålet, glaset och aluminiumet. Därför var ytan på profilen ett viktigt krav samt att den skall vara utformad för att hålla en låg profil rent visuellt. Givetvis var också hållfastheten en väldigt viktig faktor.
Hur tycker ni att samarbetet med Alutrade har fungerat?
”- Eftersom det var en ny produkt så tog det lite tid innan vi fick allt på plats, från idé till leverans. Allting har fungerat bra och vi kommer höra av oss igen till nästa projekt”, säger Peter Georén som är den som utvecklat den unika tekniken.
Hur ser framtiden ut för den här typen av upplevelser – planerar ni fler anläggningar?
”- Vi har planer på att bygga fler anläggningar runt om i världen”, säger Jonas Tholin som är ansvarig för marknadsföring, försäljning och media.
I september 2017 kommer världens första anläggning för denna typ av flygning att stå klar att ta emot allmänheten – Indoor Wingsuit Flying.
Så, för att citera killarna på Inclined Labs – Du kan flyga. Kom och flyg.
Note:
Inclined Labs består av Peter Georén, Anton Westman, Johan Strömberg och Jonas Tholin.
Sugen på att prova? Besök flywingsuit.se