Alutrades historia

Alutrade 40 år

Alutrades 40 år långa historia

Alutrade Ab är idag ett företag med 38 anställda som i sitt senaste bokslut omsatte 314 miljoner kronor. Företaget har blivit utsedda till årets företag i Växjö 2021 och har av många beskrivits som en framgångssaga. Men hur startade allting? Följ med på berättelsen om Alutrades tidiga år, genom kriser och lågkonjunkturer, fram till idag, då Alutrade firar 40-årigt jubileum.

Året var 1983. Christer Björstad bodde i Vetlanda, som är centrum i Smålands aluminiumrike. Efter 16 lärorika och spännande år som säljare på SAPA lockades han av tanken på att bygga upp ett eget företag.  Alutrade AB startades hemma i villan i Vetlanda, vid ett brunt litet skrivbord under trappan.

- Affärsidén var från början att sälja det som inte fanns i Sverige. Det lite udda, det svåra, berättar Christer.

Detta var tiden innan internet och metoden för att skaffa sig de nödvändiga kontakterna var att slå i listor och kataloger över aluminiumleverantörer runt om i Europa och kontakta dem per telefon eller Telex. De första två åren gjorde Christer allting själv. Han öppnade posten, fakturerade, hade all kontakt med kunder och leverantörer, kontakt med bank och revisorer. Checkkrediten på 200 000 kr behövde han aldrig nyttja. I stället såg han till att köpa på 60 dagar och sälja på 30 och byggde sakta men säkert upp kapital i företaget.

Att bygga upp företaget utan lånade pengar och i stället spara ihop till investeringar var redan från början viktigt för Christer Björstad, och även om det gjort att företaget vuxit långsamt har det idag resulterat i att företaget står säkert även under perioder då marknaden är oförutsägbar. När han så småningom började anställa så gick han mycket på känslan och var noga med att få in personer i företaget som han trivdes att jobba tillsammans med.

Efter hand växte företaget och skaffade lokaler på Storgatan i Växjö. Affärsidén var fortfarande att trada aluminium och att vara bäst på att hitta det udda och det svåra. Alutrade blev kända för den unika ”Lagerlistan” de sammanställt och den öppnade dörrarna även till större kunder. Lagerlistan var en sammanställning av alla större grossister i Europa där kunderna kunde se grossisternas lagerförda artiklar och dimensioner. Detta var vid tiden helt unikt för branschen, och leveranstiden kunde med hjälp av detta ofta kortas till en vecka.

Alutrade hade ännu inget eget lager, vilket till slut blev ohållbart. Christer kallade till möte med personalen en onsdagskväll på Teaterkällaren i Växjö då de beslutade att det var dags att Alutrade skaffade nya lokaler med eget lager. Måndagen därpå hade företaget köpt fastigheten på Älgvägen 10, kontant. Flyttlasset gick 1998. Affärsmodellen kunde då utvecklats till att bli en helhetsleverantör av aluminium. Idag kan företaget leverera allt från standardprofiler, lagerhållning och bearbetning av aluminiumprodukter och kan hjälpa sina kunder med att utveckla och ta fram skräddarsydda specialprofiler i aluminium.

Affärerna rullade in och alla på företaget fick vara beredda att hugga i och ställa sig vid sågen eller packningen under både lördagar och söndagar när det var som mest att göra. Under 90-talets IT-boom hade företaget flera stora kunder inom Telecom industrin. Det förändrades så under en natt 2001 när IT-kraschen kom och de tappade sin största kund som stod för nästan halva företagets omsättning. Då beslutade sig Christer för att ”nu är det krig”. Han hade tidigare varit lite försiktig och inte velat trampa någon på tårna men nu gällde det företagets överlevnad. De skapade nya kontakter med grossister och tillverkare i Tyskland, Holland, Italien och Turkiet. Säljarna arbetade självständigt och kreativt och vände på alla stenar för att hitta nya lönsamma affärer. På fem år så hade Alutrade dubblat sin omsättning, med fin lönsamhet.

År 2005 utökades Alutrades lager med ytterligare 2 600 kvadratmeter. Samma år lämnade Christer Björstad sin position som VD, men fortsatte vara aktiv i företagets styrelse. Det tog därefter några år innan man hittade rätt VD för företaget. Valet föll slutligen på Mattias Söderqvist, tidigare erkänt duktig säljare på Atlas Copco. Christer kände direkt att det klickade med Mattias, som hade rätt inställning. Mottot att ”kunder finns överallt” och man behöver bara hitta dem, är ett som Christer och Mattias delar. Att som säljare hålla ögonen öppna var man än befinner sig och skanna av omgivningen efter aluminium har flera gånger under Alutrades historia lett till nya storkunder.

- Bara man har ögonen öppna så ser man möjligheter till nya produkter. Så våga fråga och våga ta kontakt! Det kan ofta leda till att man hittar nya produktsegment och kundgrupper, säger Christer.

Att Mattias Söderqvists ledarskap passade bra in hos Alutrade blev snart tydligt. 2016 så erbjöds Mattias och ekonomichefen Christer Hagberg att bli delägare i Alutrade, som idag ägs till 22,5 procent av Mattias Söderqvist, 7,5 procent av Christer Hagberg och till 70 procent av familjen Björstad.

- Det känns som att man kommit hem, säger Mattias Söderqvist. Det känns kul att jobba för sig själv och vi är verkligen kompisar på jobbet också. Christer Hagberg och jag kompletterar varandra väldigt bra med våra olika personligheter så det blir en bra mix.

När Christer Björstad ombeds reflektera över dagens läge och framtiden, så konstaterar han att Alutrade har haft en spännande utveckling under de senaste åren. 2018 och 2021 byggdes lagret ut igen med 1 500 respektive 1 080 kvadratmeter. Trots den oroliga omvärlden kommer Alutrade troligtvis behöva utöka lagret ännu mer inom en snar framtid.

- Vi vet att andra företag gärna sneglar på Alutrade och tycker att vi gör rätt, att vi har bra lönsamhet och vi har trogna kunder.

Kundfokuset och den nära relationerna med kunderna är något som Christer tror beror på en bra ledning som lever efter företagets värderingar och tar väl hand om de anställda. Företaget satsar mycket på friskvård och gemensamma aktiviteter för att personalen ska fortsätta vara motiverade och känna att de är en del av ett lag. Man har exempelvis investerat i ett komplett gym där de anställda kan träna under lunchrasten eller på fritiden. Det, och att man är noga med att rekrytera människor med rätt inställning och rätt kompetens gör att företaget kan fortsätta leverera på en hög nivå till nöjda kunder.

På frågan hur det känns att vara grundare till ett företag som Alutrade och se det fira 40 år i år, så svarar Christer att han känner sig stolt. Alutrade har varit en del av mer än halva hans liv. Det är många som under åren velat köpa Alutrade men det har inte intresserat Christer.

- Det är så många som säljer sina bolag och alldeles för tidigt. Vad gör de sen? En påse pengar – vad är det? Ingenting!

Att fortsätta vara med och följa företagets utveckling är fortfarande lika spännande och roligt, tycker Christer Björstad.