Marknadsandelar och konjunktur - Mattias kommenterar marknadsläget

Mattias Söderqvist, VD på Alutrade, kommenterar marknadsläget.

”Det finns inga dåliga tider”, var en devis jag fick lära mig i unga år – eftersom man alltid kan ta marknadsandelar oavsett konjunktur. Bra approach och mindset. Det är en inställning som vi har omfamnat på Alutrade. Nu är det inte så enkelt i vår värld, då processen från första kontakt till affär kan variera från allt mellan 1-3 dagar till 1-3 år. Trots detta så är det ett faktum att vi får ständigt in nya kunder. Med andra ord ökar vår kundbas stadigt varje år.

Men om befintliga kunder minskar på grund av lågkonjunktur minskar man ändå. Det är precis det som har hänt oss under 2023. För första gången på mycket länge minskade vi omsättningen jämfört med föregående år. Trots detta är vi nöjda! Tack vare en stadig ström av nya kunder, tillsammans med vår befintliga lojala kundbas, är vi övertygade om att vi kommer att lyfta oss till nya höjder när marknaden väl vänder. Enligt min prognos så kommer konjunkturen att vända när första och andra räntesänkningen sker, sannolikt under 2024. Då kommer vi även, sannolikt, få se en ökning av råvarupriset för aluminium.

Till sist gläder det mig extremt mycket att vår årliga kundnöjdhetsundersökning visade på enastående resultat även under 2023. För oss på Alutrade är kundnöjdhetsundersökningen den viktigaste mätningen vi gör eftersom nöjda kunder är det bästa måttet på att vi lyckats med vårt jobb. Vi vet att nöjda kunder inte bara stannar kvar hos oss, de blir också ambassadörer som attraherar nya kunder. Om du är nyfiken på Alutrade och varför våra kunder är så nöjda, uppmuntrar jag dig att ta en pratstund med din lokala distriktssäljare.

Publicerat: 2024-03-18
Vi på Alutrade

Kontakt

Vi har ett stort utbud av standardprofiler och hjälper mer än gärna till att skräddarsy produkter i aluminium. Ta kontakt med våra rådgivare för den bästa lösningen för dig och ditt företag.